Przypuśćmy, że w firmie są już dostępne wirtualne benefity, jednak… coś poszło nie tak. Nagrody “piętrzą się” w wirtualnym sklepiku, chociaż miało być zupełnie inaczej. Miały schodzić z prędkością burzy! Co się stało?
Być może wybrane przez Ciebie nagrody były po prostu nietrafione. Przypomnij sobie moment, gdy dostałeś/aś prezent, który ani trochę nie odzwierciedlał Twoich zainteresowań. Nikt nie lubi dostawać czegoś, co zaraz wyląduje na półce i pokryje się kurzem. Zastanów się, co dalej stanie się z prezentem. Czy będzie potrzebny? Czy obdarowany jeszcze go użyje? I jak to właściwie jest z tymi prezentami? Dlaczego je sobie dajemy? Ofiarowanie sobie podarków to ważna część naszej kultury. Ten rytuał pieczętuje relację z drugą osobą, dany przedmiot w przyszłości pozwala przypomnieć sobie o ofiarodawcy i… budzi pozytywne skojarzenia, jeśli jest udany 😎
Z badań naukowców wynika, że podczas wybierania prezentów popełniamy kilka błędów. Jakie pojawiają się najczęściej?
Przykład? Jeśli jako prezent kupujesz organizer notatnik, nie kieruj się tylko jego wyglądem. Sprawdź, czy w środku znajduje się dużo miejsca na notatki o spotkaniach oraz jest możliwość zaznaczenia ważniejszych stron zakładką.
Pracownicy są różni — mają indywidualne potrzeby i aspiracje, które trzeba wziąć pod uwagę. Dobrym pierwszym krokiem, aby pogodzić to wszystko, są nagrody wirtualne. W aplikacji teambooster możesz wybrać dowolne nagrody z szerokiej oferty dostawców i umieścić je w katalogu wirtualnych nagród oraz benefitów. Użytkownicy odbiorą je, gdy zbiorą wystarczą liczbę monet za wykonane misje oraz wyzwania.
Jeśli obawiasz się nietrafionych propozycji, możesz wdrożyć kilka zasad, które pomogą dopasować nagrody do użytkowników.
Zorganizuj ankietę i zbierz informacje zwrotne od pracowników. Zapytaj w niej, jakie nagrody i niefinansowe benefity najchętniej widzieliby w aplikacji. Jeśli dostrzegasz, że w różnych grupach pracowników pojawiają się różnice w preferencjach, możesz zaproponować dwa zestawy prezentowe.
Zaoferuj różne nagrody. Mogą to być zarówno vouchery do popularnych internetowych sklepów, jak i ciekawe benefity, np. dodatkowy dzień wolny albo dłuższa przerwa obiadowa.
Dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne, konsultacje, programy profilaktyczne czy zajęcia fitness — możesz wdrożyć również takie rozwiązania, aby zadbać o zdrowie pracowników. Dodatkowo, aby nie tylko ciało było silne, ale również duch — zaoferuj zajęcia z medytacji oraz wsparcie psychologiczne.
Oprócz benefitów wprowadź dodatkowe rozwiązania, które pomogą zachować balans między pracą a życiem. To nie tylko opcja elastycznych godzin pracy, ale również organizacja dnia zdrowia w firmie. W tym dniu pracownicy mogą skorzystać z porad lekarzy, dietetyków albo psychologów — wszystko po to, aby o siebie zadbać. Wprowadź również podejście “zero e-maili po godzinach”, dzięki czemu zespół zresetuje się i odpocznie po wykonanej pracy.
Na bieżąco pytaj o opinie pracowników o oferowanych w aplikacji nagrodach i benefitach. Jeśli otrzymujesz sygnały, że niektóre z nich nie są już przydatne (bo potrzeby się zmieniły) lub któraś nagroda nie działa tak, jak powinna, zmień je.
Dostosowanie nagród i benefitów w programie motywacyjnym wymaga ciągłej obserwacji, komunikacji oraz elastyczności. Warto odpowiednio dopasować dodatki — jeśli o to zadbamy, motywacja pracowników będzie coraz większa. Szczęśliwi pracownicy lepiej dbają o klientów, a co za tym idzie — firma rośnie w siłę.
Potrzebujesz pomocy w doborze nagród? Chętnie Ci w tym pomożemy!