Dzielenie się wiedzą w firmowym gronie to świetny sposób na efektywną współpracę i rozkwit organizacji. Na pewno wiesz, jak dobrze sprawdza się organizacja spotkań, podczas których zespół podąża według planu, tzn. omawia po kolei poszczególne projekty i pomysły na ich usprawnienie. Ale co jeszcze warto zaproponować pracownikom?
Z pewnością w Twojej firmie pracują utalentowani, doświadczeni pracownicy, którzy z chęcią podzielą się wiedzą z kolegami na niższych stanowiskach. Jak wiadomo, ucząc drugą osobę sami utrwalamy już zdobytą wcześniej wiedzę. Wygrywają więc obie strony!
Doprowadź do sytuacji, w której pracownicy będą chcieli dyskutować między sobą. Nie zapomnij jednak o sprzyjających temu narzędziach — stwórz kanały komunikacji. Mogą to być tematyczne zakładki na Slacku, czaty czy inne wewnętrzne platformy firmy.
Co proponujemy w aplikacji teambooster? Wyzwania kreatywne, które napędzają do rozwiązywania problemów czy wymiany informacji. Jak to działa? Podrzucasz użytkownikom określony problem, np. jak zwiększyć sprzedaż na Black Friday, sposoby na pracę podczas dużego ruchu czy metody na radzenie sobie z odmową klienta.
W opisie wyzwania pytasz o ich pomysły na usprawnienie i pomoc w zidentyfikowaniu wąskich gardeł. Aby wyzwanie od początku przykuwało uwagę, dorzuć ciekawego gifa (dobieranie gifów to superzabawa, serio!) lub grafikę. Użytkownicy mogą odpowiadać Ci w formie tekstowej lub zdjęciami.
Co zyskujesz? Pracowników, którzy nie tylko dobrze się bawią, ale także dzielą się obserwacjami z własnej firmy czy konkurencji. Zaczynają porównywać, co działa, a co się nie sprawdza, żonglują własnymi trikami z pracy, np. dotyczącymi sprzedaży. Problem braku przestrzeni do dzielenia się wiedzą i obserwacjami rozwiązany! A użytkownicy są szczęśliwi, bo dodatkowo otrzymali punkty, które wymienią na nagrody! 🤩
Nic tak nie napędza do działania jak projekty, które wciągają! Zachęć do udziału w innowacyjnych projektach albo… wymyśl własne. Mogą to być wewnątrzfirmowe konkursy lub większe branżowe wydarzenia. Dobra inspiracja to chociażby hackaton, czyli maraton programowania skierowany do programistów, projektantów grafiki czy menedżerów projektu.
Co Ci da realizacja takich wydarzeń? Zbudujesz atmosferę, w której pracownicy chętnie będą dyskutować o swoich pomysłach.
Wewnętrzna wikipedia, w której pracownicy znajdą odpowiedzi na wszystkie swoje pytania dotyczące firmy? Albo dodatkowe forum dyskusyjne z podziałem na wątki? Opracuj platformę do dzielenia wiedzy i rozwiewaj wątpliwości w najczęściej powtarzających się tematach. Takie rozwiązanie może skłonić pracowników do dyskusji. Być może znajdą się też chętni, którzy pomogą opracować dodatkowe hasła, jeśli uznają, że czegoś zabrakło 😉
To model pojawiający się zwykle na linii pracodawca-pracownik, jednak stanowi cenne źródło informacji. Podczas takiej rozmowy omówicie nie tylko sukcesy i postępy pracownika, ale dowiesz się też, jakie obszary warto poprawić. Świeże spojrzenie pozwoli usprawnić procesy w firmie.
Bank wiedzy rozbity! 💪 Mamy nadzieję, że teraz masz już więcej pomysłów na zbudowanie silnej kultury współdzielenia wiedzy w swojej firmie. Chętnie pomożemy Ci też dopasować wyzwania kreatywne do potrzeb organizacji.