Skomplikowana struktura sprzedaży rodzi wyzwania związane z wdrożeniem mechanizmów motywacyjnych, które z jednej strony byłyby dopasowane do specyfiki poszczególnych zespołów, a z drugiej – budowałyby zdrową rywalizację na poziomie całej organizacji.
Wszystkie aktywności zaprojektowane w aplikacji koncentrowały się wokół wirtualnego stadionu olimpijskiego. Na Arenie UPC odbywały się comiesięczne zmagania pracowników, a każdy miesiąc był poświęcony konkretnej dyscyplinie sportowej. Olimpijski kontekst był tłem dla działań edukacyjnych i dla comiesięcznych aktywacji, w których pracownicy mieli osiągnąć postawione przez firmę cele sprzedażowe. Dzięki misjom edukacyjnym, bazującym na serii zadań o zróżnicowanej mechanice, pracownicy poznawali nową ofertę UPC, uczyli się korzystać z określonego narzędzia czy dowiadywali się, jak pracować w dobie pandemii.
Centralnym mechanizmem aplikacji były comiesięczne wyzwania KPI, uruchamiane dla każdego zespołu sprzedażowego działającego w ramach firmy:
Wyzwania były oparte na wskaźnikach, na których na co dzień pracują zespoły sprzedaży i obsługi klienta, m.in. x-sell do istniejącego w bazie klienta, wartość nowej sprzedaży czy poziom satysfakcji klientów mierzony wskaźnikiem NPS.
Pracownicy rywalizowali indywidualnie i zespołowo. Zwycięskie zespoły otrzymywały punkty do podziału wśród pracowników zespołu. Podział następował wg poziomu realizacji wskaźników wypracowanych przez poszczególne osoby. Oddzielne nagrody otrzymywali także liderzy stojący na czele zwycięskich zespołów.
Wyniki w wyzwaniach KPI były na bieżąco aktualizowane na podstawie danych z wewnętrznego systemu UPC. Po upływie miesiąca następowało rozliczenie wyzwań i przypisanie punktów dla najlepszych zgodnie z ustalonymi kryteriami.
Nagrody były dopasowane do specyfiki zespołu – zdobyte punkty można było wymienić na nagrody rzeczowe i vouchery elektroniczne (kafeteria) lub finansowe (przelew na konto). Pracownicy zespołu call center otrzymywali także możliwość ułożenia swojego grafiku pracy na następujący miesiąc.
Istotnym elementem motywacyjnym była dynamika działań. Wyniki były aktualizowane w poniedziałki, środy i piątki, a w ostatnim tygodniu miesiąca codziennie. Pracownicy otrzymywali maile z zachętą do poprawy wyników, dopasowane do celów stawianych przed poszczególnymi kanałami sprzedaży.
Aktywacje wspierające realizację KPI prowadzone w aplikacji teambooster były jednym z elementów składających się na całościowy wynik sprzedażowy UPC w 2021 roku:
Sprzedaż na nowym kliencie wzrosła w 2021 o: